Slöjdsalarna

en öppen dörr till kreativitet

Flik för om-sidan

Om

Elev i slöjden med iPadHär på Slöjdsalarna på Växthuset gör vi Växthusets skolas elevers slöjdarbete synligt. Ta del av deras slöjdresa och låt dig inspireras!

Vem har byggt hemsidan?

Det är vi slöjdlärare som byggt sidan tillsammans med våra elever. Eleverna går i årskurs 3, 4 och 5.

Vad har hemsidan för syfte och målgrupp?

Sidan är främst för eleverna på Växthuset och deras anhöriga. Eleverna använder sidan för att se på instruktionsfilm, för att träna på slöjdspecifika ord och för att visa vad de gör i slöjden.

Sidan har även många andra besökare och om den kan vara inspiration för andra som vill arbeta med slöjd och webbpublicering så blir vi glada.

Vilken är den pedagogiska kopplingen? Vilken upphovsrätt har materialet?

I vår läroplan står det att vi ska arbeta för att ”varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”. För oss är bloggen ett sätt för eleven att:

1. Dela med sig av sitt lärande och därigenom växa som individer och grupp. Eleverna på Växthuset gör en massa spännande arbete i slöjden. De lär genom att göra – ”learning by doing”. När du får känna, lukta, kämpa, testa och upptäcka lär du dig nya saker. Vi vill synliggöra lite av det här lärandet (ett exempel). Våra elever känner sig också så stolta över sina slöjdalster (ett exempel). Här på Slöjdsalarna kan ni se många av elevernas alster och även höra några elever berätta om sitt slöjdobjekt. Mormor i Kiruna och faster i Kurdistan kan också se den flätade korgen genom vår slöjdblogg och också lämna en uppmuntrande kommentar eller en fråga. Det tycker vi är bra!

2. Dela med sig av sitt lärande och därmed inspirera andra. Vi har inspirerats av andra slöjdbloggar och genom Slöjdsalarna kan andra inspireras av oss. Vi älskar att vara del i dela-kulturen på nätet! Där inte annat anges gäller följande licens: Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 3.0 Unported Licens. Länka tillbaka till slojdsalarna.se

3. Organisera lärresurser som vi använder i slöjden. Vi har upptäckt att det ibland passar bättre med instruktion via film. På vår blogg hittar vi och ni filmer som vi själva gjort om hur man gör olika moment i slöjden. Det här tycker vi är kul och spännande och vi vill fortsätta att undersöka det här arbetssättet. Det kommer fler filmer!

 

Varför ska vi vinna Webbstjärnan?

Vi tycker att vi borde vinna Webbstjärnan för att vi visar att man kan arbeta med IT även i slöjdsalen. Vi tror att vi kan inspirera andra att se möjligheterna i att kombinera IT och slöjdande.

Illustratör: Alaxander

Vi har flera elever som kan många språk på vår skola. För flera är svenska språket nytt och de kan behöva en hjälp i att lära sig de slöjdspecifika orden. I vårt Slöjdgym kan eleverna träna på ord, begrepp och tekniker via spel och andra webbverktyg som eleverna varit med och skapat.

 

DIY_Dekal_70Missa inte allt fint arbete som finns under fliken DIY. Där kan ni ta del av elevernas kreativa arbeten som de gjort på sin fritid. Vår slöjdblogg ger det arbetet en arena och gör att fler kan inspireras till att slöjda och vara miljöaktivister på samma gång. Under våren 2015 och 2016 har vi haft DIY-tävling som lockat fram elevernas kreativitet i ljuset.

Adventskalender 256Missa inte heller det fina arbetet vi gjort med slöjdjulkalender 2016. Elever i årskurs 1 på vår skola har beskrivit olika slöjdföremål. Kan du gissa vilket föremål de beskriver? Kalenderprojketet väckte stort slöjdintresse hos våra 1:or och kalendern blev välbesökt av slöjdelever och slöjdintresserade runt om hela landet.

Nya_pinnar_100Slöjdstafetten var en systersida till Slöjdsalarna och var ett bloggprojekt vi drev läsåret 2013-14 och 2014-15. Det gick ut på att skicka egentillverkade slöjdstafettpinnar på resor runt om i landet för att ta reda på vad som händer i andar slöjdsalar.

 

Vad har vi lärt oss genom arbetet med Slöjdsalarna?

Eleverna har genom Slöjdsalarna fått en mottagare för sitt slöjdande. Tidigare har ingen förutom eleverna själva och möjligtvis deras familj fått se vad de gjort i slöjden, nu kan vi alla som vill fascineras av skaparlusten. Eleverna har genom bloggen fått möjlighet att testa nya sätt att lära till exempel genom att titta på instruktionsfilm för att klara vissa moment i slöjden. Några av instruktionsfilmerna är eleverna med och gör (det lär det sig massor av) och några är gjorda av lärare.

Våren 2013 vann vi pris för Bästa skolblogg med Slöjdsalarna på Växthuset. Vi tog emot pris på en festlig prisutdelning på Nalen i Stockholm. För prispengarna köpte vi en handvals.

Jag som arbetat med själva byggandet av sidan (Elisabet) har lärt mig massor om hur man byggen en webbplats av den här typen. Hösten 2015 vann jag silver i KTH:s pris för Bästa digitala lärresurs för arbetet med Slöjdsalarna.

Stort tack till Webbstjärnan för all support!
Stort tack till alla elever för er härliga kreativitet!
Vi som är slöjdlärare heter Sigrid Olason (textil) och Elisabet Jagell (trä och metall).

Växthusets hemsida

5 kommentarer

  1. Berit Edward

    Vilken otroligt fin sida. Lättläst och informativ med fina bilder !
    Sidan är verkligen värd att uppmärksammas !

    Tycker Er rektor

  2. Berit Edward

    Det kan inte bli bättre ! Efter några dagars ledighet återvänder jag till skolan och får detta trevliga besked:
    Växthusets skola har vunnit pris i Webbstjärnans tävling.
    Ett stort GRATTIS till alla som bidragit till detta !

    Med många hälsningar från
    en stolt rektor

    Berit Edward

  3. Hejhej, heja er! Verkligen jättefin blogg. Filmen ”Tvätta pensel” får ett stort GILLA 🙂

    Vi har lagt en länk till er i Länkdatabasen på slojd.nu
    http://www.slojd.nu/slojdlankar/

    Vi håller även på med en länkdatabas till Lärarsidan i Slöjdportfolio där vi hoppas kunna samla så många goda exempel från skolorna som möjligt. Er blogg kommer att bli en god förebild där.

    På Slojd.nu finns Slöjdlexikon och Slöjdportfolio

    Slöjdportfolio

    Alla fina alster som tillverkas på slöjden tas med glädje hem och blir ofta fina presenter. Detta är väldigt roligt men ställer till problem för lärarna som ska följa elevens utveckling över tiden.

    I Slöjdportfolio är det eleverna själva som tar ansvar för och bygger sin portfolio. På så sätt får lärarna en gedigen dokumentation på sin lärarsida över alla elever och deras arbete i slöjden.

    Ni kan enkelt följa varje elevs individuella utveckling, och när det är dags för betyg kan både elev, förälder och lärare ha tillgång till allt vad eleven redovisat och vill ha bedömt. Betygen kommer då att kännas rättvisa och tydliga.

    Ju tidigare eleverna börjar träna på att redovisa och värdera sitt arbete desto lättare är det när de kommer till högstadiet. Eleverna lägger själv upp en bild på sina alster och skriver en redovisning över den bakomliggande processen. Läraren loggar in på sin sida och ser alla sina elever och deras alster, hen kan dessutom direkt ge feedback till eleven.

    På söksidan kan du söka bland allt som eleverna har valt att visa fram, det finns redan mer än 232513 slöjdalster i alla tänkbara material presenterade.
    http://www.slojd.nu/slojda/

    Slöjdlexikon

    Slöjdlexikon är ett användarvänligt textilt uppslagsverk som med hjälp av film, ljud och bild visar hur man utför olika textila slöjdtekniker. Allt finns filmat, samlat, strukturerat och pedagogiskt granskat i lexikondelarna, dessutom finns beskrivningar till projekt samt inspiration.

    Slöjdlexikon har nu elva olika kurser och vi fyller ständigt på med nytt material. Brodera, Färg, Knopar, Kvilta, Smycken, Smått & Blandat, Sticka, Sy, Tova, Virka, Textila Material, Slöjd i världen. Produktionen har varit igång sedan 1999!

    http://www.slojd.nu/lexikon/

    Slöjdande hälsningar,
    Inger Möller Degerfält

  4. Fantastiskt fin sida! Jag ska länka till den från Verktygsväggen!

Kommentera

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén